Resedagbok från Sierra Leone!

Här nedan publiceras de senaste nyheterna från gänget nere i Sierra Leone. Håll utkik på vår Facebooksida för mer information och bilder!

Hälsningar från Portee dag 9:

Idag hade vi glädjen att förmedla över 5 ton ris till familjer i Portee! Vi överlämnar alla säckar personligen så det tog ett tag… En härlig känsla att se glädjen hos alla mottagande familjer. En säck ris här betyder mycket då många kan inte ge sina barn mat regelbundet.

Eftermiddagen ägnades åt ekonomiuppföljning och avsked av lärarna, barnen och många vänner i Portee. Vi tog färjan över till flygplatsen och ska spendera sista natten här innan hemresan börjar imorgon bitti.

Hälsningar från Portee dag 8

Vi startade morgonen i Portee med uppföljning av det som återstod. Sedan packade vi ihop för att ta några timmar ledigt på en av landets underbara stränder. Kontrasterna är enorma i detta land. Från Portees slum med dess sopor, trångboddhet och brist på vatten och toaletter till platser som den strand där regnskogen klär in milslånga stränder med total stillhet, renhet och vänliga bybor.

På kvällen bjöd vi in några barn till hotellet för att göra de sista inspelningarna till faddrarna. Att få komma till ett hotell var en ny upplevelse för alla barnen. Det blev ett riktigt party; lika kul för oss som för barnen!

Hälsningar från Portee dag 7

Idag var det dags för den stora fotbollscupen! Tidigt på morgonen samlades alla deltagare vid skolan för att ladda med frukost och hejaramsor. Matcherna gick av stapeln på det stora sportfältet. Temperaturen steg under dagen till 45 (!) grader och kämparglöden gjorde nog sitt till.

Några av oss for till Freetown för olika möten med spännande framtida samarbetspartners, inhandlande av matpaket och köande på banken. Man får inte ha för bråttom här!

Allt blev klart till slut och efter ännu en innehållsrik dag stupar vi nu i säng 21.00…

Hälsningar från Portee dag 5

Femton av de gatubarn som skolan har arbetat med under året kunde skrivas in i skolan. Tidigare bodde de i skjul vid den stora vägen. Nu har volontärfamiljer tagit hand om dem och erbjuder tak över huvudet. Vi besökte några av dem och denna gång gick tårarna inte att stoppa. Barnens erfarenheter borde inget barn i världen bära inom sig!

Vi besökte också de familjer som drabbats hårdast av årets kraftiga skyfall. Två familjer fick sina hem bortspolade och dessa får nu del av de medel som kommit in till katastroffonden.

På kvällen vinkade vi farväl till de utav oss som reser tillbaka till Sverige dag. Man kommer nära varandra på en sådan här resa så det var ett vemodigt farväl.

Hälsningar från Portee dag 4

Våra två underbara sjukhusclowner, Lotta och Susan, bjöd på en föreställning för alla skolbarnen och alla lärarna vid skolan. Därefter gjordes ett besök på en skola för förståndshandikappade barn där våra clowner spred glädje och lockade till många skratt!

Några av oss stannade kvar i Portee och träffade fadderbarnen. Nytt för i år är att vi försöker spela in digitala hälsningar till alla faddrar i Sverige. 140 barn = spännande utmaning!

I Portee är fredagsbönen viktig för alla muslimska familjer. Tillsammans med alla skolbarnen besökte vi därför den stora moské som Khadaffi byggt upp i utkanten av Portee. En mäktig och smått overklig känsla att sitta där på golvet bland de andra kvinnorna, endast vår Jakob fick sitta bland männen.

På eftermiddagen arbetade vi med vår lokala styrelse i Portee. Det gjordes en utvärdering av alla de insatser som gjorts under 2013. Vi har känt det förut, men varje gång blir känslan densamma, här visar människor en fantastisk vilja att skapa förändring!

Hälsningar från Portee dag 3

Vi stuvade in oss i bussen för att resa mot provinsen och Kumra Bai Yoni. Färden gick över skumpiga vägar i en skrotfärdig buss men till slut nåddes vårt mål.

Väl framme mottogs vi av en stor välkomstceremoni. Under dagen gjordes besök på hälsokliniken, vid skolan och i den nya trädgården.

Vi intervjuade kvinnor som på olika sätt blivit berörda av omskärelse. De som omskurit, så kallade Djibbas, de som blivit onskurna, Simmas och de som nu efter utbildningsinsatsen tycks klara sig undan detta ingrepp, så kallade Burkas. Oerhört spännande att få ta del av deras berättelser och tankar! En hel värld av traditionell kultur tycks genomsyra livet här i byarna, vi hör om saker som vi aldrig kunnat ana existerar!

Hälsningar från Portee dag 2

Det är strålande sol och klarblå himmel vilket är ovanligt här i Freetown där det oftast är disigt. I det fina vädret välkomnades vi av de 400 skolbarnen som sjöng så det ekade mellan gränderna.

Det nya biblioteket och den nybyggda skolkliniken inspekterades -jättefina båda två. En ung mor fanns inskriven med sitt yngsta barn, dryga året. Undernärd och svag. På kliniken får den lilla behandling och modern och hennes 2 andra barn får sova över- det är underbart att denna möjlighet nu finns!

I biblioteket samlades skolbarnen och vi läste tillsammans. Att få bläddra i en bok och läsa roliga, spännande och lärande sagor är få förunnat. Nu skapar Portees nya biblioteket helt nya möjligheter, både för barn och unga!

Sent på natten anlände Lena. Nu är vi kompletta!!

Forts. hälsningar från Portee dag 1

Resan börjar i kaos. Stormen över England gör att många flyg blir inställda. Vänlig personal på Arlanda hjälper oss dock och vi prioriteras för att komma med ett av de få flyg som tillåts lyfta.

Lena, som ska åka från Skåne, har dock inte samma tur. Hon blir kvar hemma men kommer förhoppningsvis ner en dag senare.

Sen kväll landar vi på Lungi Airport i Sierra Leone. Lärarna tar emot oss med öppna armar och vår resa har börjat!

Hälsningar från dag 1 i Portee

Efter att ha motarbetats av stormen Simone har delar av resesällskapet nu anlänt till Portee. Första dagen spenderades med studiebesök på sjukhuset inne i Freetown barnen sägs ha uppskattat de två svenska clownernas besök.